Szybka nauka

Bardzo wiele osób w obecnych czasach jest zabieganych i wiecznie gdzieś się śpieszą. Ogromny nacisk kładzie się również na wykształcenie. Co jedno z drugim ma wspólnego? Otóż, rodzice choć jak mówią, że zawsze są zajęci, to jednak znajdują ten czas, by motywować i nakłaniać swoje dziecko do nauki. Od najmłodszych lat wpaja mu się, żeby się dużo uczyło, bo jest jakieś przekonanie, ze bez wykształcenia nie znajdzie się pracy. I nie bez powodu istnieje takie przekonanie, bowiem naprawdę ciężko o lepsza pracę nie mając odpowiedniego wykształcenia i kwalifikacji. Pomijając już to, że uczymy się naprawdę wielu niesionych rzeczy, to i tak jest tego mnóstwo. Często wszystko zwala się z dnia na dzień, i co wtedy? Wielu uczniów ma problem z tym, nawet ci najlepsi myślą, jak by tu się szybko nauczyć całego materiału, ale oczywiście nic prostszego. Dla tych, którzy mają problemy, istnieją specjalne techniki pomagające w szybkiej nauce i lepszym zapamiętywaniu. Oczywiście na niewiele to się zda, jeśli nie połączymy tego z aktywnością ruchową, bowiem naszemu organizmowi trzeba dostarczyć tego i tego. A więc, by szybko nauczyć się czego warto jest robić sobie notatki z każdych zajęć lekcyjnych – takie dla siebie. Bardzo dobre zastosowanie mają tu skrótowe mapki myślowe, obrazkowe. Wówczas na kartce papieru zapisuje się jakieś konkretne słowa lub wyrażenia i skojarzenia do tego, które już we własnej głowie możemy rozwinąć. Nadaje się to potem świetnie do powtórek na różnego rodzaju sprawdziany, ponieważ wówczas wystarczy tylko popatrzyć na kartki. Bardzo istotne jest to, by często stosować wyróżniki kolorem lub pogrubieniem dla danej części tekstu, która ma szczególne znaczenie. Wówczas łatwo jest zapamiętać różne daty, wzory bądź trudne wyrazy. Niektórzy kupują sobie korkowe tablice, do której przypinają karteczki małe ze swoimi uwagami, spostrzeżeniami i ważnymi rzeczami. Codzienne przeglądnięcie tego daje niesamowite efekty. Oczywiście można się wspomóc jakimiś napojami energetycznymi, ale to już jest naprawdę ostateczność, ponieważ i one szkodzą zdrowiu – lepsza będzie już kawa, choć i ona nie jest polecana w zbyt młodym wieku. Dlatego najlepsza jest systematyczna nauka z różnymi skrótami, notatkami itp. Wtedy to lepiej jest się uczyć i zapamiętywać, a także wszystko lepiej „wchodzi” do głowy.

Efektywna nauka

Bardzo wielu uczniów z pewnością marzy o tym, by umieć wszystko to, co zostało im zadane w szkole, a przy tym nie namęczyć się zbyt wiele. Również pragnieniem jest to i studentów, zwłaszcza tych kierunków niestacjonarnych. Wiadomo przecież, że ucząc się niesystematycznie wszystko po prostu się szybko zapomina, nie „wchodzi” w głowę i można pożegnać się z jakimiś konkretnymi skutkami takiej nauki. Bowiem tak wykonywane czynności nie przynoszą efektów.

Tak więc można zastosować kilka rzeczy, które wspomogą cały proces nauki. By stała się ona opłacalna, efektywna i długotrwała, to należy przede wszystkim uczyć się systematycznie. Ciągłe powtarzanie materiału po prostu w końcu daje skutek taki, iż zapamiętujemy, jeśli nie całość, to przynajmniej bardzo dużą część z tego. Ponadto tak nauczony materiał pozostanie nam na długo w głowach. Drugą istotną rzeczą, o której należy powiedzieć jest to dzielenie materiału, którego mamy się nauczyć na małe partie. Jest to nie tyle efektywne i przynosi świetne skutki, ale także jest wygodne. To za sprawą tego, iż nasz mózg nie musi się bardzo męczyć przyswajając bardzo dużą ilość materiału. Ponadto ważne jest to, że w trakcie poznawania nowych rzeczy w mózgu tworzą się nowe komórki nerwowe. Mówią, ze rutyna zabija i to właściwie można uznać za prawdziwe. Kiedy uczymy się nowych rzeczy, idziemy inną niż zawsze drogą albo zrobimy czasem coś innego niż zwyczajne codzienne rzeczy, wówczas mózg lepiej funkcjonuje i nie jest „znudzony”. Tak więc samo takie działanie pomaga w nabraniu energii życiowej, polepszeniu pamięci, koncentracji. Ponadto, by zwiększyć efektywność nauki, wówczas należy zlewnic umysłowi częsty dopływ świeżego powietrza, ponieważ częste dotlenianie ma bardzo korzystny wpływ na pracę mózgu. Oczywiście istnieje jeszcze kilka innych technik, ale te są najważniejsze i podstawowe – szukając bardziej niekonwencjonalnych lub drastycznych rozwiązań warto jest sięgnąć po niekonwencjonalne metody, choć nie wszystkie z nich są polecane i bezpieczne.

Jak muzyka wpływa na nasze życie?

Bardzo ważnym elementem naszego życia jest muzyka. To ona nam towarzyszy właściwie od zawsze. Muzyka jako tako nabrała pewnego określonego znaczenia dopiero kiedy wymyślono i skonstruowano pierwsze instrumenty muzyczne. Jednak muzykę możemy rozumieć też w sposób bardziej naturalny, a mianowicie będzie to szum drzew, morza, dźwięk tłuczonego szkła, pisk opon, śpiew ptaków, cięcie kartki, stukanie w klawisze komputera i wiele innych rzeczy, które wydają dźwięk. Mimo, iż wiele ludzi nie pamięta, to również będąc jeszcze w brzuchu matki słyszymy dźwięki.

Dlatego tak ważne jest, by była ona spokojna, najlepiej klasyczna – wówczas dziecko bardzo dobrze się rozwija, jest spokojne –  wpływa to bardzo korzystnie na niego, choć tego wtedy nie zauważamy. Muzyka także kształtuje charakter. Oczywiście dużo ma tu do powiedzenia wiek w jaki się jest, otoczenie w jakim się przebywa, ale wpajane od samego początku zasady, rzeczy odbiją się w późniejszym życiu. To nie jest nic złego, a wręcz przeciwnie. Ostatnio naukowcy dowiedli, jak bardzo duży wpływ na nasze życie ma muzyka. Kształtuje ona osobowość, charakter. Jednakże badania odbywały się w kierunku wpływu muzyka na jakość nauki. Mianowicie przeprowadzono badania na temat uczenia się bez muzyki, z muzyką klastyczną i typową dla dzieci w różnym wieku. Wyniki były zaskakujące. Bowiem pokazały jednoznacznie, ze dzieci uczące się przy muzyce klasycznej mogły nauczyć się więcej materiału, rozwinęły zdolność zapamiętywania, nauka była bardziej efektywna i szybsza. Muzyka zmobilizowała także mózg to pobudzenia, wejścia na wyższe obroty, przy pełnym uspokojeniu psychicznym i tak zwanym wyciszeniu, ponieważ muzyka klasyczna: Chopin, Bach itp. Działa po prostu magicznie. Wypływa z tego jednoznaczny wniosek, którego nie trzeba tłumaczyć: warto słuchać muzyki klasycznej podczas nauki, gdyż wspomaga myślenie, pamięć i koncentrację. Jest to także niezwykle dobre dla kobiet w ciąży i malutkich dzieci, które dopiero co wkroczyły w świat i kształtują się w jego otoczeniu.

Kółka i korepetycje

W obecnych czasach uczniom od najmłodszych lat ciężko jest się obejść bez jakichś dodatkowych zajęć pozalekcyjnych. Do tego zmuszają już nie tylko ta jak do niedawna rodzice, ale samo to, ż e program w szkołach jest taki, a nie innych. Często już dzieci uczą się trudnych i skomplikowanych rzeczy, które naprawdę mogłyby być potem przyswojone. Niekiedy dziecku ciężko jest zrozumieć niektóre sprawy, a przeważnie nauczyciel na lekcji nie ma czasu, by wytłumaczyć to, czy tamto. Chodzi przecież o to, by realizować program nauczania, który jest i tak bardzo obszerny.

Pęd do wiedzy jest ogromny. Studenci podejmują studia, studia podyplomowe. Mogą to być studia w poznaniu czy studia Wrocław. Kształcenie kosztuje, dlatego studenci starannie wybierają uczelnie oraz kierunki edukacji. Dzięki temu osiągają sukcesy życiowe oraz zawodowe.

Dzieciństwo zabiera się już bowiem bardzo wcześnie takimi wymogami i kryteriami, ale nie ma innego wyjścia, jak się temu podporządkować. Wyjściem z takiej sytuacji jest uczęszczanie na różnego rodzaju kółka oraz korepetycje. Kółka organizowane są w szkołach i są to dodatkowe zajęcia z tego samego przeważnie, co bierze się na lekcjach. Można tu także mówić o zajęciach wyrównawczych, ale teraz to jest raczej schowane pod jedną nazwę. Bo w sumie, to kółka powinny dostarczać wiedzy ponad program i  jakimś stopniu wykraczać. Tak wiec powinni z nich korzystać ci uczniowie o większych zdolnościach, którzy się wyróżniają i na przykład przygotowują się do konkursów. Dlatego dla tych mnij uzdolnionych pozostają korepetycje, które tak często są brane właśnie przed ważnymi egzaminami, tj. gimnazjalnym, maturalnym itp. Wówczas największą popularnością cieszą się języki obce, matematyka. Niestety korepetycje są z reguły drogie (chyba, ze uzyskamy pomoc gdzieś po koleżeńsku lub u studenta za niższą cenę). Tak więc długotrwałe i częste chodzenie na takie korepetycje wiąże się z ogromnym wydatkiem, dlatego nie każdy może sobie na nie pozwolić. Właśnie wówczas trzeba liczyć na samego siebie i samemu sobie radzić. Tak, czy tak, jeśli tylko będziemy chcieli, to się nauczymy czegoś. Długotrwale dążąc do pewnych spraw, skupiając się na jakimś problemie, robiąc to wystarczająco długo, czasem potrafimy samodzielnie dojść do rozwiązania. Wówczas przynosi to lepsze efekty.

Olimpiady szkolne

Nieraz słyszy się na imieninach, imprezach rodzinnych, jak rodzice chwalą się swoimi dziećmi. Najczęściej tak jest, kiedy dziecko wyróżnia się ponad inne i ma jakąś szczególną zdolność do pewnego przedmiotu szkolnego. Wówczas motywują je jeszcze do większego działania. Częstszej nauki tegoż właśnie przedmiotu i ciągłego szkolenia się. Chodząc na wywiadówki dowiadują się o różnych olimpiadach i konkursach szkolnych i co za tym idzie, (bardzo często tak jest) nie dają dziecku spokoju, dopóki to nie weźmie udziału w takim konkursie przedmiotowym. Oczywiście nie ma nic w tym złego, choć bardzo duża liczba osób bierze w nich udział pod presją i naciekiem ze strony rodziców oraz nauczycieli. Z jednej strony to dobrze, bo popychanie w tym kierunku pewnie wyjdzie w przyszłości na dobre, a nadmiar wiedzy na pewno nie zaszkodzi.

Oczywiście są też i tacy uczniowie, którzy startują w olimpiadach z zamiłowania, ale także i po to, by coś udowodnić. Kolejną niezwykle istotną i często spotykaną przyczyną jest zwykła uczniowska, międzyludzka rywalizacja, choć nie zawsze przyjazna. Mimo wszystko ta rywalizacja mobilizuje do dalszej nauki, zdobywania nowych doświadczeń, poznawania nowych rzeczy, oczywiście nie za darmo, bo można otrzymać nagrody. Choć i tak już bardzo dużą nagrodą jest zajęcie miejsca na podium, wówczas sama duma i zadowolenie z siebie jest nagrodą. Już nie mówiąc o dzieciach, ale rodziców rozpiera duma, ze ich pociecha zdobyła jaką nagrodę.

Potem oczywiście będą mieli pretekst, by chwalić się tym przed swoją rodziną i znajomymi. Często jest to właśnie taki konkurs między samymi dorosłymi, którzy mają zdolniejsze dziecko. Nie zawsze  jest to zdrowe, ale bardzo często spotykane i doprowadza do różnorakich sytuacji i rzeczy. Czasami jest to właśnie rywalizacja, gdzie tak naprawdę „walczą” ze sobą rodzice. Mimo wszystko, to i tak wygrana w konkursie jest bardzo miłym doświadczeniem, które warto przeżyć. Dlatego warto jest się uczyć i zostać za to wynagrodzonym właśnie w ten sposób.

Nauka dzisiaj

W dzisiejszych czasach człowiek jest niemal całkowicie uzależniony od nauki i techniki – to znany i oczywisty fakt, lecz mało kto zastanawia się nad nim głębiej. To dzięki nauce: matematyce, fizyce, biologii, chemii możemy dziś używać komputerów, pisać smsy, jeździć samochodami, podróżować, komunikować się na odległość, pisać różne dokumenty, czy jeść zdrową, oczyszczoną żywność. To dzięki technice ludzie żyjący w ciężkich warunkach mogą spotkać się z pomocą i polepszeniem własnych warunków życiowych i egzystencjalnych. Nie powinniśmy deprecjonować wartości nauki tylko dlatego, że kiedyś w szkole było nam ciężko i sobie z nią nie radziliśmy. Musimy być dzielni i musimy stawiać czoła wyzwaniom.

Nowoczesność wymaga pełnej akceptacji techniki, na którą składa się niezliczona ilość najróżniejszych dziedzin i gałęzi naukowych – fizyka, chemia, matematyka – to tylko niektóre z nich. Jeśli mamy dzieci, warto już od najmłodszych lat usposabiać je pozytywnie względem nauki, tak, aby nie miały złych skojarzeń z tą formą rozwoju. W końcu – ucząc się nowych rzeczy, nie tylko poszerzamy nasze horyzonty światopoglądowe i nie tylko dowiadujemy się nieprzydatnych ciekawostek o świecie, ale również rozwijamy własny umysł, co jest niezwykle ważną i prominentną cechą procesu nauki. W dzisiejszych czasach liczy się kreatywność i innowacyjne, ale zarazem szybkie, analityczne i wydajne myślenie, a to zapewnić nam może tylko dobrze zaplanowany, niezwykle dobrze dobrany proces edukacji. Szkoły publiczne nie mogą poszczycić się zbyt dobrym podejściem do rozwoju swoich uczniów.

W większości przypadków to właśnie w szkołach dostępnych dla każdego, dzieci pozbawiane są kreatywności i zabija się w nich ducha nauki – przez siermiężne, nudne ćwiczenia i materiał dzieci przestają interesować się zdobywaniem nowych wiadomości i traktują naukę jak karę, albo nawet ostatecznie głupią czynność. W końcu dochodzi do tego, że nie uczą się wcale, a do kolejnych klas przechodzą tylko na zasadzie szczęścia i ściągania na klasówkach.

Fizyka – blisko matematyki

Wszyscy ludzie na świecie zdają sobie sprawę, albo powinni to chociażby wiedzieć, że bez nauki świat nie wyglądałby tak, jak wygląda. Pociągi, samochody, komputery, Internet, nowoczesne procesy oczyszczania ścieków, spalarnie śmieci, fabryki, elektrownie jądrowe i węglowe – to wszystko mogło powstać tylko i wyłącznie dzięki nieskrępowanej myśli ludzkiej, która poprzez naukę i mozolne doświadczenia i badania kształtowała rzeczywistość. Często nie zdajemy sobie natomiast sprawy, że wszystko to, co codziennie oglądamy, miało swój początek u źródła, jakim jest czysta matematyka i fizyka – to dzięki tym dwóm naukom mogło zaistnieć całe multum wynalazków i ciekawych teorii, tłumaczących i opisujących świat. Natomiast im lepiej poznajemy rzeczywistość, tym lepiej możemy ją wykorzystać dla polepszenia życia człowieka na świecie. Edukacja to najważniejszy proces dla młodych ludzi, który pozwala już w młodości, kiedy ich umysły są najbardziej chłonne na nowe informacje i zdolności, zasiać ziarenko ciekawości, dzięki któremu uczeń, albo każdy inny młody człowiek będzie chętnie zdobywał nowe informacje i poszerzał nieskrępowanie swoją wiedzę. Dzięki edukacji można liczyć na to, że dzieci będą wyposażone w podstawową wiedzę o świecie, historii i podstawowych prawidłach rządzących wszechświatem. Wiadomo, że dzięki szerokim umiejętnościom praktycznym i teoretycznej wiedzy można dokonać bardzo dużo dobrych rzeczy. Wiedzą o tym szczególnie dzieci tych rodziców, którzy dbali o ich edukację już od najmłodszych lat i teraz mogą poszczycić się nie lada osiągnięciami na studiach, czy w pracy. Ważne jest, by nie zniechęcać swych pociech do nauk ścisłych, takich jak fizyka, czy matematyka, bo to właśnie najbardziej wymagające przedmioty w szkole wspomagają rozwój młodych umysłów. Im większe wymagania im stawiamy, tym lepiej na tym wychodzą i szybciej się uczą, aczkolwiek nie można przesadzać – umiar jest potrzebny w każdej dziedzinie, także w nauce. Warto jednak poszukać złotego środka i serwować informacje dla dzieci w odpowiedniej proporcji.

Nauka dla każdego

W dzisiejszych czasach cały świat obraca się wokół techniki, nauki i edukacji. Myśląc o najmłodszych, a więc o naszych dzieciach, musimy mieć na uwadze przede wszystkim ich dobro. Na tę niepodważalną wartość składa się wiele najróżniejszych rzeczy, ale przede wszystkim warto postawić na rozwój naszych pociech – nauka, poprzez publiczną edukację może nie być jednak tak dobrym wyjściem, jak mogłoby się wydawać.

Kiedy posyłamy dziecko do szkoły publicznej, możemy mieć tylko nadzieję, że nie zostanie jeszcze bardziej zepsute – szkolnictwo ogólne i bezpłatne zapewnia dzieciom tylko jedną rzecz: odmóżdżenie i zabicie kreatywności. Powinniśmy sobie z tego zdawać sprawę i nie posyłać dzieci na intelektualną śmierć. Znane są przypadki, w których uczniowie, którzy nie uczyli się dobrze a wykazywali szczególne uzdolnienia i talenty w jakiejś specyficznej dziedzinie, byli męczeni przez narodowy system edukacji a ich zdolności były zabijane w zarodku. Nie można do tego dopuszczać, bo to karygodny błąd. Tak rodzicielski, jak i pedagogiczny – utalentowanych uczniów winno się popychać w stronę ich zainteresowań i tylko mimochodem, lekko wspominać o innych dziedzinach wiedzy.

Dostajemy w takim przypadku dobrych artystów, czy też genialnych specjalistów – a to właśnie takich ludzi potrzeba w dzisiejszym świecie i nikt się nie może z tym nie zgodzić. Wielkie organizacje zrzeszające naukowców również popadają w stagnację – im bardziej ujednolicone środowisko, tym większy powstaje marazm intelektualny – stawiajmy na kreatywność i oryginalność, bo te cechy pobudzają umysł do pracy i do lepszego działania. Obmyślanie nowych ścieżek pozwala naszemu umysłowi wyzwolić nieposkromione zasoby energii, dzięki czemu możemy liczyć na niezwykły wysyp pokładów wydajności. To wszystko brzmi pięknie, ale niestety, nie może znaleźć zastosowania w obecnym systemie edukacji. Na nieszczęście, nauczanie domowe również się nie sprawdza (w większości przypadków) – trzeba liczyć się z tym, że rodzice, jako ludzie, bywają najczęściej leniwi. A na to chyba nie da się nic poradzić…

Matematyka i fizyka razem

Królowa nauk – matematyka – zaprząta umysł niejednego naukowca, czy też amatora, wielbiciela. Warto zdać sobie sprawę faktu, że tak naprawdę matematyka jest zaczątkiem każdej innej nauki ścisłej, a nawet – co dość niebywałe – humanistycznej. W uproszczeniu rzecz można ująć tak, że wszystko na świecie znajduje swój początek właśnie u źródła – matematyki. To zdaje się być zbyt proste, ale w rzeczywistości jest niezmiernie skomplikowane – matematyka w końcu do nauk łatwych i przyjemnych nie należy.

W rzeczywistości ta, budująca zasady całego wszechświata nauka, pozwala na opisanie rzeczywistości, ale jest niezwykle złożona i trudna. Trudno dziś przypuszczać, by istniał na Ziemi człowiek, który poznał zasady matematyki w całości. O ile większość prostych teorii przeciętny matematyk mógł poznać na studiach i podczas robienia doktoratu, o tyle już w pracy zawodowej styka się jedynie z konkretną dziedziną matematyki. Czy to równania różniczkowe, czy badanie chaosu i fraktali – wszelkie dziedziny znacząco się od siebie różnią i nie pozwalają na jednoczesne poznanie przez jednego człowieka – zabrakłoby mu czasu. Ogrom informacji i reguł matematyki po prostu przerasta możliwości każdego człowieka. Już niedługo, kiedy komputery zaczną samodzielnie myśleć i analizować matematyczne reguły, człowiek pójdzie zupełnie w odstawkę – nie będzie możliwe opanowanie nowych zasad i jeszcze bardziej skomplikowanych teorii. Może się wydawać, że te wszelkie matematyczne teorie nie są zbyt praktyczne i przydatne w codziennym życiu, ale to nieprawda.

Przecież nikt nie tworzy nowych prawideł ot tak sobie – wszystko znajduje na początku swoje odbicie w rzeczywistych kwestiach i sprawach. Dopiero potem, rozwijając model matematyczny, możemy rozszerzać możliwości praktycznych rozwiązań. Matematyka to niezwykle przydatne, gruntowe i fundamentalne narzędzie, które pozwala na działanie takich dziedzin nauki jak fizyka, chemia, biologia, czy jakakolwiek inna nauka. Wszystko ma swój początek właśnie w królowej nauk – matematyce.

Biologia wokół

O ile cała wiedza ludzkości i wszelkie prawidła i nauki mogą znaleźć swoje odbicie w fundamentalnej matematyce, o tyle już wyższe abstrakcyjnie dziedziny wymagają bardziej praktycznego i konkretnego podejścia. Mało kto wie, ale w biologii również dużą rolę odgrywa matematyka – wszelkie procesy i działania organizmu również składają się z wielu reguł, które można opisać za pomocą wzorów i teorii matematycznych. Nie jest to jednak podejście często spotykane, o wiele lepiej bowiem nauczać biologii na przykładach i na odpowiednim poziomie – podobnie jak historii, czy geografii. Pamięciowe uczenie nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. W szkołach stosuje się jednak tylko takie podejście, przez co uczniowie nie mogą odpowiednio informacji przyswoić i powstaje w ich umysłach swoista papka, którą wykorzystują tylko do zaliczenia danego przedmiotu i nic więcej, potem wszystko zapominają. O wiele lepszą metodą nauki, którą stosuje się między innymi na studiach i w różnych wymagających, ale niezwykle wydajnych szkołach, jest nauka metodą mnemoniczną i skojarzeniową. Ta metoda doskonale sprawdza się właśnie w biologii – wszelkie drzewa, funkcje organizmu, prawidła przyrody – wszystko to jest tematem rozległym, ale niezwykle wręcz logicznie poukładanym. Aby zrozumieć większość rzeczy nie wystarczy wykucie ich na pamięć – podobnie jest z wierszami na języku polskim, czy ze stolicami świata. O ile pomiędzy zapamiętywanymi informacjami nie istnieje żadne powiązanie skojarzeniowe, o tyle nie da się ich trwale zapamiętać i potem wykorzystać w wymagającej sytuacji. Nauka jednorazowa, czyli właśnie poprzez wykucie się najróżniejszych tabelek, wykresów, zestawień i różnych innych – typowo encyklopedycznych – danych, nie jest wydajna i powinna być wręcz zwalczana. Lepiej bowiem doprowadzać do sytuacji, w której człowiek zapamiętuje nie same informacje ale procesy, przyczyny i zjawiska, jakie się za nimi kryją – dzięki temu ma się szerszy pogląd na daną kwestię i lepiej można wykorzystywać zdobyte informacje.

Chemia jest wszędzie

Chyba każdy spotkał się z biologią i matematyką – najpopularniejszymi przedmiotami w szkole, które zjednują sobie niektórych uczniów, natomiast dla innych stanowią niezdrowe wydarzenia konkretnych dni nauki. Tak – mało osób lubi nauki ścisłe. Niemniej, w tym przypadku powstaje niezmiernie ciekawe pytanie, dotyczące takiego przedmiotu jak chemia. Co interesujące, wielu uczniów woli bowiem ten przedmiot, niż taką, dajmy na to, matematykę, czy fizykę. Uczniowie lubią chemię, bo jawi im się jako praktyczna odmiana fizyki i biologii – wyniki i rezultaty eksperymentów można zobaczyć niemalże natychmiast. Wybuchy, gwałtowne reakcje, czy też destylacje i tworzenie ciekawych mieszanin i substancji – wszystko to sprawia, że chemia jest dla uczniów ciekawa i niezmiernie frapującą, a nawet ekscytująca. Nauczyciele powinni wykorzystywać to podejście i kuć żelazo póki gorące – gdy uda im się zaciekawić klasę konkretnym zjawiskiem fizycznym, powinni iść od razu za ciosem, wykładając swym uczniom potrzebną do zrozumienia teorię, ale nie tylko. Warto w takiej chwili wykorzystać dogodny moment i pokusić się o wlanie do umysłów uczniów czegoś więcej – na przykład ponadprogramowych informacji spoza książki, które w przyszłości – kto wie – przydałyby im się w nowym zawodzie, czy też na studiach. Niczego nie powinniśmy wykluczać, warto natomiast dmuchać na zimne i zapewnić młodym ludziom jak najlepszą przyszłość. Podobnie z atomami, wiązaniami, tablicą Mendelejewa – wszelkie teoretyczne aspekty powinny być poprzedzone eksperymentem, albo przynajmniej filmem tłumaczącym w dogodny, wygodny sposób powstawanie pierwiastków i reakcji chemicznych. Większość z takich rzeczy jest niewykonalna w szkolnym laboratorium, ale nie powinno nas to powstrzymywać przed przekazywaniem takiej wiedzy do najmłodszych. To właśnie z chemią spotykamy się na każdym kroku. Dzięki wysokiej, dobrze rozwiniętej technice, potrafimy dzisiaj tworzyć niezmiernie dużo materiałów i substancji – dzięki temu, możemy mieć wokół siebie tak wiele przedmiotów zrobionych z najróżniejszych tworzyw.

Dzieje ludzkości

Zdecydowana większość ludzi utożsamia sobie naukę ze ścisłymi przedmiotami, takimi jak matematyka, fizyka, chemia, biologia, czy też inne technologiczne sztuczki ludzkiego umysłu. Nic bardziej mylnego. Owszem, nauka to często różne teoretyczne rzeczy, które składają się na teorie dotyczące przyrody i budowy wszechświata, ale nie powinniśmy słowa „nauka” utożsamiać jedynie z materią nieożywioną i – ewentualnie – biologicznymi aspektami życia. Istnieje wiele zjawisk, które mogły zaistnieć tylko dzięki udziałowi człowieka, a jedną z dziedzin, które zajmują się poznaniem różnych aspektów ludzkiego żywota, jest z pewnością historia – nauka badająca przeszłość i dzieje cywilizacji i nie tylko. Warto wiedzieć, że historia to nie tylko suche daty i wiedza encyklopedyczna, która najczęściej nie jest potrzebna przeciętnemu człowiekowi do niczego konkretnego.

Historia bowiem uczy nas dzisiaj, jakie błędy popełniali ludzie w przeszłości, dzięki czemu nie musimy uczyć się na własnych pomyłkach, ale możemy polegać na tym, co się wydarzyło już wcześniej. Świat widział naprawdę wiele rzeczy – nasze problemy są bowiem często odzwierciedleniem tego, z czym dzieje ludzkości spotykały się już nie raz. Powinniśmy to wykorzystać i wyciągnąć potrzebne wnioski. Istnieją niezliczone teorie naukowe – historyczne, które mówią nam, jak powinniśmy, względem przeszłości, postępować dzisiaj. Mimo wszystko, historia to jednak przeszłość i parający się nią ludzie lubią poznawać przede wszystkim niewyjaśnione, mało znane tajemnice i fakty. Trzeba liczyć się z tym, że historia bywała często fałszowana i to, z czym mamy do czynienia dzisiaj, niekoniecznie będzie uznawane za bezwzględną prawdę za lat dwadzieścia, czy, tym bardziej, za lat tysiąc. Mimo wszystko, na podstawie badania przeszłości można dowiedzieć się niezwykle wielu ciekawych rzeczy, przez co możemy podejmować mądrzejsze decyzje niż nasi poprzednicy na tej planecie. Wiele wojen, bitew, traktatów i brudnej polityki miało miejsce w przeszłości – mając tą wiedzę, jesteśmy mądrzejsi.

Literatura – dla kogo?

Mówiąc o nauce, często deprecjonujemy humanistyczne przedmioty, takie jak język polski, historia, wos, czy nawet wiedza o kulturze. Mało kto wie, że one również posiadają bogaty dorobek i zaplecze. Umysły humanistyczne rzadko kiedy są mniej rozwinięte niż umysły ścisłe, a nawet można zaproponować twierdzenie, że humaniści bywają lepiej rozwinięci od naukowców – szerokie horyzonty, bogata wiedza na wiele tematów (dzięki czytaniu najróżniejszych książek z różnych dziedzin) i do tego liczne filozoficzne dysputy, tworzą humanistów ludźmi niezwykle inteligentnymi i mądrymi. Warto wiedzieć, że literatura to nie tylko lektury szkolne, ale niezwykle szeroka gama najróżniejszej maści książek i powieści. Nie chodzi tu naturalnie jedynie o książki fabularne, choć to one – znane beletrystyką – tworzą największą część literatury światowej. Inne, takie jak traktaty filozoficzne, swoiste zbiorki podręcznych światopoglądów autorów, autobiografie, biografie, czy też książki naukowe o najróżniejszych humanistycznych dziedzinach – etnoznawstwie, kulturoznawstwie, czy też jeszcze innych tworzą niezwykle szeroką gamę pożytecznej wiedzy. Sama literatura fabularna dzieli się na wiele kategorii, zwłaszcza ze względu na gatunek, którego dotyczy. Mamy więc książki kryminalne, obyczajowe, fantastyczne, erotyczne, sensacyjne, thrillery, naukowe, na faktach, czy też jeszcze inne. Główny nurt literatury pięknej, czyli wszelkie obyczajowe i sensacyjne powieści trafiają najczęściej do zwykłych ludzi, którzy najczęściej nie lubią intelektualnych wyzwań i gustują w nudnych, mdłych romansidłach i ciągnących się jak flaki z olejem seriach obyczajowych i familijnych. Inni – lubiący teoretyczne i filozoficzne rozważania, częściej sięgają po literaturę popularnonaukową, psychologiczną, kryminalną, fantastyczną, czy też jakąkolwiek z podobnych grup. Podobnie jak w kinematografii, tak i w literaturze – istnieją dzieła wyższej kultury i niższej – masowe. Najwięcej powstaje oczywiście tych ostatnich, co niekoniecznie można zakwalifikować jako jednoznacznie złe zjawisko.

Jak wygląda dzisiaj nauka

Nauka jaka jest – każdy widzi. To proste stwierdzenie najczęściej jednak nie wystarcza, by w pełni oddać złożoność tego tematu i by móc sprawiedliwie ocenić naukowców i ich działania. Tak naprawdę mało kto z nas wie, jak w rzeczywistości wygląda realna nauka i realne badania i doświadczenia naukowe – wszystko pozostaje i tak głęboko ukryte poza oczami ciekawskich. Trzeba przygotować się na duże zaskoczenie – w dzisiejszych czasach świat nauki tak szybko posuwa się do przodu, że nie ma praktycznie żadnego znaczenia, to, czy się mu przyglądamy, czy nie – rozbieżność poszczególnych dziedzin nauki a jednocześnie zadziwiająca symbioza w niektórych detalach jest tak rozległa i niezrozumiała, że trzeba by poświęcić całą wieczność na poznanie choćby ułamka współczesnego dorobku naukowego ludzi.

Codziennie powstają setki nowych teorii, z których większość nie zostanie ani zapamiętana, ani doceniona ale wciąż – wszystkie one stanowią prawdziwy obraz, opisujący malutki wycinek rzeczywistości. Można wierzyć, że zebrawszy je wszystkie do jednego miejsca i dzięki ujednoliceniu i jasnemu wytłumaczeniu, można by zrozumieć jak funkcjonuje świat, lecz jest to ewidentnie nadużycie w rozumowaniu – nie ma już ludzi, którzy mogą o świecie wiedzieć wszystko. Dzisiejsi naukowcy specjalizują się tylko w jednej, bardzo ścisłej dziedzinie i tylko w niej mogą mieć swój udział. Czasem latami uczą się, z każdą chwilą zawężając własny cel i zmniejszając – pozornie – ilość materiału do nauki. Tak naprawdę im mniej wiedzy mają do przyswojenia, tym więcej nowych rzeczy w danym ułamku nauki muszą poznać.

Tylko dzięki specjalizacji i niezwykle ograniczonemu zakresowi różnych dziedzin nauki można uzyskać zadowalające efekty. Dzisiaj po prostu nie opłaca się uczyć całej gałęzi jak fizyka, czy chemia – każda z tych nauk posiada miliony różnych specjalizacji, dopiero w których można szukać szczęścia. Szkolnictwo powinno ograniczyć się do produkcji wykwalifikowanych specjalistów, bo potem, samodzielna nauka, często nie spotyka się z wymaganiami prawdziwego świata nauki.

Przedmioty sprawiające największe trudności uczniom i studentom.

Okres nauki szkolnej dla wielu byłych uczniów i studentów jest jednym z najlepszych okresów w ich życiu. Wszystko dlatego, że to właśnie w szkole średniej i na studiach przeżywają oni swoje pierwsze zwycięstwa i porażki. Mowa tutaj nie tylko o zajęciach poza szkolnych ale także o trudnościach jakie sprawiają im przedmioty szkolne. To właśnie one najczęściej stają się przyczyną frustracji i depresji uczniowskiej. Mogą ją powodować również nauczyciele, którzy sprawiają, że uczniowie przestają wierzyć w siew nauki. Jednak głownie nauka określonych przedmiotów sprawia, że nie chcą oni uczęszczać na zajęcia szkolne. Jednym z takich przedmiotów jest matematyka. Jest to jedna z tych dziedzin, gdzie nie wystarczy wszystkiego nauczyć się na pamięć. Jak studiować? Na pewno warto podjąć inżynieria materiałowa studia, inżynieria produkcji studia, logopedia studia, mechanika i budowa maszyn studia. Te kierunki gwarantują pracę i bardzo dobrą płacę. Godne są one uwagi, bo dają ciekawą pracę i na dodatek na wiele lat.W matematyce wiele reguł należy po prostu zrozumieć, gdyż przydadzą się one w późniejszych okresach nauczania tego przedmiotu. A już na pewno matematyka będzie konieczna osobom, które chciałyby z nią pośrednio czy też bezpośrednio związać swoją przyszłość. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku innego ścisłego przedmiotu jakim jest fizyka. Tutaj, podobnie jak w przypadku matematyki również uczniowie mają do czynienia zadaniami, które wymagają w większości przypadków zastosowania odpowiednich wzorów. Te niestety trzeba zapamiętać. W innym przypadku zadanie nie zostanie rozwiązane, a tym samym nie uczeń nie otrzyma za nie punktów co przyczyni się w głównym stopniu do obniżenia noty z egzaminu czy zaliczenia. Jednak nie tylko przedmioty ścisłe mogą sprawiać problemy. Mogą je sprawiać również humanistyczne takie jak na przykład język polski, historia czy nauka tak powszechnych obecnie języków obcych. Tutaj w odróżnieniu od tych wymienionych powyżej większość oparta jest na zapamiętywaniu. Bez odpowiedniego opanowania tej umiejętności o wiele trudniej będzie zapamiętać pewne fakty na przykład pojawiające się w rysach wydarzeń historycznych czy najznamienitszych postaci związanych z literaturą. Dlatego też dla osób mających trudności z przyswajaniem wiedzy niezbędna jest systematyczna nauka zagadnień sprawiających największe problemy.

Z czego korzystać ucząc się?

Odpowiedz na tak postawione pytanie znają przede wszystkim uczniowie szkół średnich oraz studenci. Wiedzą oni doskonale, że same notatki mogą nie wystarczyć podczas przygotowywania się czy ot do lekcji czy też opanowując materiały na wykład w szkole wyższej. Często muszą więc korzystać z dodatkowych źródeł pozyskiwania wiedzy, które uda się im znaleźć. Do najczęściej stosowanych w nauce służą przede wszystkim książki z danej dziedziny, która jest w nich opisana bardzo szczegółowo. Zadanie polega na wyborze informacji w taki sposób aby nie tylko zawierały najbardziej istotne terminy związane z daną dziedziną nauki, ale także ich przyswojenie nie sprawiało najmniejszych problemów. Tutaj wiele zależy od tego jaki uczeń ma umysł.

Dzisiaj godne uwagi są studia Warszawa, studia informatyczne, studia inżynierskie kierunki, mechatronika studia. Po tych kierunkach każda osoba ma zatrudnienie i potrafi pomóc znakomicie. Jakość prac oferowanych ich absolwentom jest coraz lepsza.

Czy szybko chłonie materiał na temat, którego czyta czy też nie. Jeśli nie, musi niestety powtarzać materiał do momentu aż zostanie przez niego przyswojony w sposób dostateczny. Literatura fachowa ma jednak to do siebie, że uczenie się za jej pomocą również może nieść przyjemność. Wiele informacji na dany temat zawiera w sobie przykłady, które o wiele łatwiej zrozumieć inż. kiedy czytamy jedynie suche fakty. Innym źródłem wiedzy mogą stać się wszelkiego rodzaju ściągi, które dostępne są zarówno na portalach internetowych zajmujących się ich zbieraniem, jak również kupowane w księgarniach tradycyjnych i internetowych. W tych źródłach można znaleźć naprawdę bardzo wiele przydatnych uczniom i studentom informacji. Są one podane w bardzo prostej formie, która umożliwia szybkie przyswojenie materiału. W niektórych przypadkach dołączane są do nich również mini ściągi, które stanowią nieocenioną pomoc na klasówkach, zaliczeniach czy egzaminach. Oczywiście należy korzystać z nich w taki sposób, aby nie zostać złapanym i wyrzuconej z sali, gdzie odbywa się egzamin. Tutaj należy również wspomnieć miejscach, gdzie można bez najmniejszych problemów ukryć ściągi. Kolejnym sposobem na materiały do nauki są kserówki, które możemy dostać zarówno od nauczycieli jak i wykładowców. Dzięki temu dane zagadnienia będą omówione w sposób kompleksowy i pełny. Stanowią więc doskonałe źródło informacji, które wykorzystane zostaną na egzaminie.

Najlepsze sposoby na ściągi.

Chyba każdy kiedyś ściągał na klasówce czy egzaminie. Możliwości ściągania są coraz większe, a sposoby na ich tworzenie coraz bardziej wymyślniejsze. Nie pozostawia wątpliwości również fakt, że sposoby na ich ukrycie również są coraz bardziej skuteczne. Jeszcze kilkanaście lat temu wielu uczniów stosowało metodę pisania ściąg bezpośrednio na szkolnych ławkach przy pomocy ołówka. Po skończonym zaliczeniu lub egzaminie ściągi tego rodzaju umożliwiały ich szybkie wytarcie. Innym sposobem tworzenia ściągawek była tzw. harmonijka.

Jakie kierunki warto kończyć? Ostatnio karierę robią coaching studia podyplomowe, administracja studia, bezpieczeństwo publiczne studia, psychologia studia.  Nie warto podejmować nauki na politologii czy też ekonomii.

Te ściągi stosowane są również z powodzeniem do dzisiaj. Ich głownym zadaniem jest umożliwienie jak najszybszego dotarcia od poszukiwanych informacji na zadane tematy. Wystarczy jedynie zmienić położenie stron. Ściągawki tego rodzaju są idealne również dlatego, że można je z łatwością ukryć w kieszeni spodni czy marynarki oraz łatwo je stamtąd wydobyć. Jednak to nie wszystkie metody. Jeszcze lepszym sposobem są ściągi ukrywane w długopisach. Jednak na nich można zawrzeć jedynie niewielką ilość informacji z danej dziedziny. Nadają się za to świetnie na przedmioty ścisłe takie jak matematyka, fizyka czy chemia. Bez problemu uda się na nich umieścić wzory matematyczne, niezbędne o rozwiązania zadań z fizyki, czy wspomnianej już chemii. Niektóre ściągawki można kupić również w księgarniach tradycyjnych jak i internetowych. Tutaj z reguły materiały podane są w dwóch formatach. Pierwszym z nich jest format A5, który jest w szczególności przydatny osobom, które stawiają na egzaminie na własną wiedzę. W wielu przypadkach również do nich dołączone są niewielkich rozmiarów książeczki, które są mini ściągami. Przydają się one zarówno w nauce jak i służą celowi dla którego zostały stworzone. Należy jednak pamiętać o tym, że ściągi mogą tylko pomóc w zaliczeniu trudnego egzaminu. Powinno się z nich korzystać adekwatnie do sytuacji w jakiej się znajdujemy. Aby okazały się pomocne należy przyswoić chociażby podstawowe informacje z danej dziedziny. Ściąga ma być jedynie uzupełnieniem wiadomości.

Matura w pigułce

Słowo matura zostało zaczerpnięte z łaciny i oznacza „dojrzały”. Egzamin przeprowadzany jest po zakończeniu szkoły średniej w celu sprawdzenia czy dany kandydat posiada wystarczającą wiedzę do kontynuowania nauki na studiach. Pierwszy na świecie egzamin dojrzałości odbył się w Prusach w 1788 roku, 24 lata później został on również przeprowadzony w Księstwie Warszawskim. W Polsce do 2005 roku matura odbywała się na tzw. starych zasadach. Absolwent szkoły średniej przystępował do pisemnego egzaminu z języka polskiego i wybranego przedmiotu, w momencie nie uzyskania oceny 5 i wyżej podchodził do egzaminu ustnego. W czasie swojej kadencji rządząca AWS (Akcja Wyborcza Solidarność) zreformowała szkolnictwo zmieniając m.in. zasady, na których odbywał się egzamin dojrzałości.

Studiować można w Polsce, Europie, na świecie. Potrzebne są informatyka studia Kielce, studia kosmetologia, praca socjalna studia, studia Katowice. Studenci chcą mieć to, co najlepsze oraz najważniejsze. Na pewno warto się tym zająć i nie odpuszczać.

Wstępnie nowa matura planowana była na 2002 rok, jednak ówczesna minister edukacji narodowej i sportu, Krystyna Łybacka uznała, że młodzież jest kompletnie nie przygotowana pod kątem egzaminu maturalnego, dlatego też abiturienci rocznika 2001/2002 sami mogli zadecydować o formie zdawanego egzaminu. Matura na nowych zasadach została przeprowadzona już w 2005 roku, przy czym nie dotyczyła ona absolwentów pięcioletnich liceów dwujęzycznych, pięcioletnich szkół zawodowych i szkół dla dorosłych. Nowa matura została opracowana z myślą zastąpienia egzaminów wstępnych na studia, za jej przeprowadzenie odpowiedzialna jest Centralna Komisja Egzaminacyjna. Każdy maturzysta zdaje maksymalnie sześć egzaminów; z języka polskiego (ustny i pisemny), wybranego języka obcego nowożytnego (ustny i pisemny), matematyki (pisemny) i dodatkowych przedmiotów (pisemny). Egzamin maturalny w części ustnej i pisemnej uznaje się za zdany, jeżeli maturzysta z każdego przedmiotu obowiązkowego uzyska minimum 30% punktów. Liczba punktów otrzymanych z przedmiotów dodatkowych nie wpływa na zdanie matury. Tegoroczny egzamin maturalny zdało 81% absolwentów szkół średnich. Do matury przystąpiło ponad 366 tys. osób, w tym około 4% stanowili absolwenci ubiegłych lat.

Nie samą nauką żyje student

Po zdaniu egzaminu maturalnego przychodzi czas na wybór kierunku studiów, musimy zwrócić uwagę na kilka zasadniczych kwestii, tj.: liczba osób ubiegających się o miejsce, minimalną liczbę punktów wymaganych z matury, z perspektywy zawodowe, konieczność posiadania odpowiednich umiejętności, renomę uczelni, koszt czesnego, wysokość opłaty rekrutacyjnej i przede wszystkim czy dany kierunek będzie dla nas przyjemnością, czy raczej uciążliwą kulą u nogi. Musimy także zastanowić się nad tym czy mają to być studia dzienne (stacjonarne), czy zaoczne (niestacjonarne). Studia w systemie stacjonarnym gwarantują nam większą liczbę godzin zajęć teoretycznych, jak i praktycznych, dzięki czemu dla pracodawcy jesteśmy bardziej wykwalifikowani. Po dostaniu się na wymarzoną uczelnię (przyjmijmy, że tak jest zawsze) w wyznaczonym terminie należy złożyć dokumenty, opłacić indeks i legitymację, a następnie grzecznie czekać na rozpoczęcie roku akademickiego.

Pedagogika studia, studia podyplomowe Śląsk, studia inżynieria – zakres kierunków jest szeroki. Każde studia dają wiedzę oraz umiejętności, jednak nigdy nie gwarantują zatrudnienia. Mogą pomóc, ale nie przesądzają o wysokich zarobkach. Wiadomo, że studia podyplomowe coaching są potrzebne, ale drogie.

Cierpliwość się opłaca, tym bardziej, że student samą nauką nie żyje. Wprowadzając się do akademika (w przypadku studiów stacjonarnych) trzeba pamiętać o tym, że inni ludzie są na tyle ciekawi i fascynujący, że może zabraknąć nam czasu na samo studiowanie, na szczęście kolokwia i zaliczenia nie zdarzają się codziennie. Studia są pewną formą uniezależnienia się, zwłaszcza finansowej. Dlatego też wielu studentów podejmuje różnego rodzaju pracę. Młodzi ludzie świetnie sprawdzają się w roli: opiekunek do dzieci i osób starszych, kelnerów, hostess, telemarketerów, asystentek itp. Konieczność połączenia nauki z pracą i innym obowiązkami sprawia, że „dzieci”, które podjęły studia szybko dorastają. Obecnie staje się również powszechne podejmowanie drugiego kierunku, zwykle jest on zupełnym przeciwieństwem  pierwszego. Dla pracodawcy jest to sygnał, że dana osoba świetnie potrafi dysponować swoim czasem oraz nie boi się wyzwań, jednak niektórzy uważają, że jest to tylko strata czasu, niepozwalająca na pełne poświęcenie się jednej dziedzinie.

Szkoła czy dom

W Polsce ponad 3% uczniów dotkniętych jest niepełnosprawnością umysłową, psychiczną i fizyczną. Z tego też względu wymagają oni kształcenia indywidualnego. Każde chore dziecko ma inne potrzeby, dlatego też forma sposobu nauczania musi być dopasowana do potencjalnych możliwości dziecka, ważne jest też odpowiednie podejście dydaktyczne. Art. 70 Konstytucji RP gwarantuje dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością prawo do nauki. Nauczanie indywidualne nierzadko jest formą terapii oraz rehabilitacji. Po przez kontakt z osobą trzecią chore dzieci uczą się akceptacji. Jednak nie wszyscy niepełnosprawni mogą liczyć na taką formę kształcenia.

Ekonomia jest interesująca. Studenci decydują się na studia ekonomia, c czasami interesuje ich kosmetologia studia, studia w Anglii, studia w UK. Takie studiowanie jest ciekawe, frapujące, interesujące. Niejeden student wybiera wyjątkowe studiowanie.

Decyzję podejmuje pedagogiczny zespół orzekający (poradnia psychologiczno-pedagogiczna) po analizie indywidualnych przypadków. Czasami zdarza się, że rodzice składają wniosek, który w rzeczywistości nie ma sensu, zamiast pomóc dziecku po prostu szkodzą. Kontakt z rówieśnikami również jest niezbędny do prawidłowego rozwoju młodego człowieka, z czego opiekunowie często nie zdają sobie sprawy. Poza tym w szkole dostępne są liczne pomoce i materiały naukowe, np. rzutniki, plakaty. Nauczanie indywidualne jest organizowane w momencie, gdy stopień niepełnosprawności nie pozwala na uczestnictwo w zajęciach w pełnym wymiarze godzin. Za organizację kształcenia odpowiedzialność ponosi dyrektor szkoły, to on ustala m.in. liczbę godzin, którą zatwierdza organ prowadzący. Zajęcia prowadzone są przez jednego lub kilku nauczycieli zwykle w domu chorego dziecka. Niewątpliwą zaletą nauczania indywidualnego jest kontakt nauczyciela z uczniem, tempo i forma zajęć dostosowywana jest do możliwości dziecka oraz jego zainteresowań. Przy takim nauczaniu problem stanowi brak odpowiedniego przygotowania ze strony nauczycieli, mając kontakt z chorymi dziećmi często nie wiedzą jak mają się zachować. Dodatkowo dochodzi kłopot związany z ocenianiem oraz stawianymi wymaganiami. Niepełnosprawni skarżą się również na brak dostępu do pomocy dydaktycznych, tj. preparaty mikroskopowe.

Nietypowe studia

Seminarium Duchowne jest miejscem, w którym uczą się przyszli księża. Postępowanie rekrutacyjne niewiele różni się od zasad przyjęć na inne świeckie uczelnie wyższe w Polsce. Najpierw odbywa się rozmowa kwalifikacyjna z wicerektorem, której celem jest dyskretne wybadanie czy dany kandydat nadaje się do tego aby służyć innym wiernym, czy tylko podjął taki krok ze względu na: porzucenie przez dziewczynę, namowę rodziny, niezakwalifikowanie się na inne studia bądź korzyści materialne lub społeczne. Następnie przeprowadzany jest test psychologiczny sprawdzający dojrzałość psychiczną kandydata.

Coaching studia są dobrej klasy. Na pewno studia Poznań mają klase, a studia podyplomowe warszawa mają znaczenie dla osób studiujących. Na pewno studia biologia są przydatne i dają wiele pożytecznej, często praktycznej wiedzy. Studia są popularne, już 30 procent młodych Polaków je kończy i ma dobrą pracę.

Po przejściu tej formy sita rekrutacyjnego kandydat staje się alumnem I kursu i jest przed nim sześć lat nauki i wyrzeczeń. Rok akademicki różni się trochę od tego co można spotkać na  typowych studiach świeckich, ponieważ jest on uzależniony od Świąt Kościelnych i obchodów z nimi związanych. Plan dnia i tygodnia również jest bardzo specyficzny. Należy tutaj wspomnieć, że tydzień dydaktyczny trwa od poniedziałku do soboty. Zajęcia prowadzone są z różnych przedmiotów z zakresu teologii i trwają od godziny 8:15 do 13:20. Patrząc na taki plan zajęć można stwierdzić, że klerycy po wykładach mają wiele czasu wolnego. Nic bardziej mylnego, ponieważ studenci po obiedzie wykonują prace związane z utrzymaniem porządku w budynku i na terenie seminarium, tj.: sprzątanie korytarzy, zmywanie naczyń,  grabienie liści, koszenie trawy, odśnieżanie parkingu i dróg dojazdowych do niego. Popołudnie przeznaczone jest na naukę i rozwój zainteresowań. O godzinie 21:00 studenci mają czas przeznaczony na modlitwę prywatną, a o godzinie 22:30 następuje gaszenie świateł. Poza tym klerycy jedno popołudnie w tygodniu przeznaczają na tzw. praktyki pasterskie, w czasie których pomagają w szpitalach, domach dziecka, domach opieki oraz hospicjach. Studia w Seminarium Duchownym wymagają od przyszłych księży dużego zaangażowania oraz poświęcenia, nie każdy potrafi podporządkować się tej formie życia i w konsekwencji postanawia odejść.