Dekadentyzm – podstawy filozoficzne

Filozoficzne podstawy dl dekadentyzmu stworzył Artur Schopenhauer. Zakładał on, że człowiek nie jest w stanie zaspokoić wszystkich swoich marzeń, pragień, żądań, dlatego nie może czuć się szczęśliwy. Brak szczęścia wynika z wiecznego poczucia niedosytu, jedno spełnione marzenie rodzi drugie, które natrętnie nie daje cieszyć tym, co człowiek już posiada. Brak szczęścia może też wynikać z przesytu. Człowiek ma już tak dużo, że wszystko dookoła go nuży i nudzi, nie znajduje radości w posiadaniu, ponieważ do wszystkiego zdążył się już przyzwyczaić. Pesymizm filozofii Schpenhauera łączy się ze świadomością cierpienia, na które skazany jest człowiek na tym świecie, świadomość porażek, które nadchodzą bez względu na starania człowieka. Bezsensu sytuacji dopatruje się też Schopenhauer w tym, że każdy człowiek musi umrzeć, a więc ostatecznie i tak przegra z życiem. Jedynym stanem, który może wybawić człowieka przez złem świata, poczuciem bezsensu, który pomaga człowiekowi wyzbyć się udręki jest Nirvana – stan, w którym człowiek niczego nie pragnie, odcina się od rzeczywistości, ma poczucie pełni szczęścia, spełnienia i spokoju.

Henryk Walezy

W 1572r. Zygmunt August, ówczesny król Polski umiera bezpotomnie. Wtedy właśnie zapoczątkowano nowy system wyboru króla – wolne elekcje. Króla wybierano zawsze po śmierci poprzedniego władcy. W tym czasie panował okres bezkrólewia i na jego czas władcę zastępował prymas zwany interrexem. Aby dokonać wyboru nowego króla zwoływano sejmiki. Okres bezkrólewia był stanem wyjątkowym w państwie. W tym czasie obowiązywały w kraju zaostrzone przepisy: nie można było prowadzić walk a nawet mieć przy sobie broni. Ustalano listę kandydatów, następnie każdy kandydat przedstawiał swoje zdanie. Wybór składał się z trzech etapów: z sejmu konwokacyjnego (ustalano na nim termin elekcji),wolnej elekcji (wybierano króla) oraz sejmu koronacyjnego(koronowano króla). Nowy król musiał podpisać dwa dokumenty: Pacta conventa (obietnice które złożył będąc kandydatem) oraz artykuły henrykowskie (zbiór najważniejszych przywilejów szlacheckich, których król zobowiązywał się przestrzegać. Jego najważniejszym punktem był punkt ostatni: szlachta ma prawo buntować się przeciwko królowi w przypadku gdy zrobi on cos niezgodnie z przyjętymi zasadami i przywilejami.).Pierwszym królem elekcyjnym został Henryk Walezy.

Śmierć na Ziemi

Po pierwsze, należałoby dokładnie obliczyć, jak duża jest ludzka populacja. Wiadomo powszechnie, że jest to liczba sześciu miliardów. Pewna londyńska organizacja zajmująca się tematem zgonów wśród ludzi ustaliła, że rocznie umiera dziewięć osób na tysiąc. Z tego wychodzi prosty rachunek, że dziennie ginie mniej więcej koło stu pięćdziesięciu tysięcy ludzi, mniej więcej dwie osoby na sekundę. Oczywiście należy uwzględnić w tym rachunku, że w ciągu dnia może wydarzyć się katastrofa, trzęsienie ziemi, tsunami lub tragedia spowodowana przez człowieka, taka jak wypadek, karambol na drodze czy chociażby atak terrorystyczny. Zdarzają się także dość często epidemie.Od początku lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku na całym świecie średnia śmiertelność zmalała o dziesięć procent. I jest to niestety tylko przybliżona statystyka, która ukrywa kontrast między bogatą społecznością i biedną. Przykładowo roczna śmiertelność w Japonii wynosiła o trzydzieści procent mniej na tysiąc osób niż średnia światowa. Ale za to w Afryce Środkowej często dwukrotnie przekracza ona średnią światową i to nie tylko i wyłącznie z powodu zgonów spowodowanych AIDS.

Język angielski w szkołach.

Jako, że język angielski jest najbardziej powszechnie używany, i pozwala na porozumienie się z ludźmi z wielu różnych krajów, to właśnie jego uczą się dzieci już od maleńkiego. Od kilku lat trwa istne szaleństwo na tym punkcie. Już niemowlęta oswaja się z brzmieniem tego języka, puszczając im do słuchania angielskie kołysanki. O ile jednak takie działania można uznać za przesadę, o tyle nikogo już dziś nie dziwi nauka angielskiego w przedszkolach. Zazwyczaj jest to poznawanie języka przez zabawę: śpiewanie piosenek, uczenie się wierszyków, szykowanie krótkich przedstawień. Podobnie wygląda nauka w pierwszych klasach podstawówki. Opinie na temat tych metod są podzielone. Ich przeciwnicy twierdzą, że dzieciom robi się mętlik w głowie, zamiast dostarczać im usystematyzowane wiedzy. Na przykład, co z tego, że śpiewają piosenkę, skoro mylą co trzecie słowo, i nawet nie wiedzą, o czym śpiewają? Z drugiej strony, trudno takie maluchy uczyć gramatyki i skomplikowanych słówek. Zwolennicy takiej nauki uważają, że warto by dziecko miało jakikolwiek kontakt z językiem, by się „osłuchało” z nim. W starszych klasach uczy się już tradycyjnie, a poziom jest bardzo zróżnicowany.

Leopold Staff – „Deszcz jesienny”

Tematem wiersza jest deszcz dzwoniący o szyby, który stwarza nastrój melancholii, przygnębienia i znużenia. Podmiotowi lirycznemu towarzyszą właśnie takie odczucia. Nie potrafi on jasno określić przyczyny swojego smutku, jest jakby obok świata w którym żyje, pogrążony w otchłani smutku i znużenia, która nim zawładnęła. Zdaje sobie sprawę, że zmarł ktoś dla niego bliski, ale nie potrafi sobie przypomnieć kto to był. Później staje się wnikliwym obserwatorem świata dostrzega zło, które go otacza. Mówi o śmierci nędzarza, który zmarł, ponieważ nikt na cza snie wyciagnął do niego ręki, o pożarze, który dotknął biedną rodzinę i w którym zginęły dzieci. Metaforycznie mówi, że do jego ogrodu, czyli duszy, dostał się szatan, i pozostawił w niej tak duże spustoszenie, że sam przeraził się tym, co zrobił. Smutek panujący w duszy podmiotu lirycznego jest podkreślany przez miarowo, jednostajnie padający deszcz. Wszędzie jest szaro, ponuro i sennie. Wiersz ten jest warty uwagi ze względu na miarowy, melodyjny i nad wyraz rytmiczny refren. Jednostajność rytmu refrenu podkreśla nudę i znużenie panujące w świecie przedstwaionym Wiersz ten wyróżnia się z twórczości Staffa, który nie ulegał nastrojom dekadentyzmu, nie wykazywał tendencji schyłkowych, a cała jego twórczość ma zupełnie inny charakter.

Język angielski na studiach.

Wydawać by się mogło, że na najważniejszych uczelniach w Polsce, takich jak na przykład Uniwersytet Warszawski, studenci powinni mieć zapewniony dostęp do najlepszych wykładowców z każdej dziedziny, zwłaszcza tak ważnej, jak język obcy. Tymczasem większość studentów dużych uczelni bardzo narzeka na poziom proponowanych im lektoratów, zwłaszcza jeśli chodzi o język angielski. Co jest powodem tego niezadowolenia? Okazuje się, że można wymieniać długo! W pierwszej kolejności studentom nie podoba się niski poziom nauczania. Na początku robią specjalne testy poziomujące, by wiedzieć, jaki poziom wybrać. Jednak testy te widocznie nie są układane najlepiej, bo do grup wielokrotnie trafiają osoby o diametralnie różnych umiejętnościach. Inna sprawa, że koledzy z różnych grup, rozmawiając między sobą, dowiadują się, że w obu grupach tak naprawdę robi się mniej więcej to samo. Po drugie, irytujące są podręczniki. Zwykle to stare, nudne, obszerne książki, nie mające nic wspólnego z nowoczesnymi podręcznikami, które przecież są i łatwiej dostępne, i ciekawsze. Zarzuty można by mnożyć długo. Czy studenci nie zasługują na więcej?

Filozofia

To w starożytnej Grecji nastąpił rozwój filozofii. Najbardziej znani do dziś filozofowie pochodzą właśnie z tego państwa. Jednym z nich był Plato., innym zaś Tales z Miletu. Głównie filozofowie starożytnej Grecji tłumaczyli zjawiska otaczającego nas świata, badali naturę człowieka. Tales uważał, że człowiek został stworzony z wody. Heraklit sądził , że z ognia. Demokryt, że z atomów. Innym filozofem jest Sokrates, który razem z Platonem głosił, że istnieją wartości stałe a także wartości niestałe, czyli liche. Platon dzielił świat na idealny i zmysłowy. Innym wybitnym myślicielem był Arystoteles- uczeń Platona. To on podzielił nauki na 3 grupy, wyodrębnił 3 prawidłowe i 3 nieprawidłowe ustroje polityczne. W państwie greckim pojawiły się także inne filozofie. Jedną z nich był epikureizm., czyli filozofia mówiąca, iż należy cieszyć się życiem, korzystać w pełni z jego uroków, dążyć do przyjemności. Drugim kierunkiem jest stoicyzm, który nakazywał praktykować wyłącznie cnotę i zachowanie całkowitej harmonii w duchu.

Rozwój

Charakterystyczną cechę wieku XX i współczesności stanowi szybki rozwój dziedzin zajmujących się poziomem komórkowym układów żywych: przede wszystkim biochemii ( między innymi dzięki możliwości śledzenia procesów chemicznych zachodzących w organizmach przy wykorzystaniu metod izotopowych) oraz dziedzin ponadorganizmalnych – głównie ekologii ( m.in. Dzięki rozwiniętej analizie matematycznej). W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wyjaśniono teżna przykład molekularne podłoże dziedziczenia ( m.in. prace Watsona i Cricka oraz Nirenberga). To jednak nie wszystko. Stworzono nowe dyscypliny, takie jak transplantologia – pierwszych przeszczepów dokonał amerykański chirurg Murray, inżynieria genetyczna – podwalinami były prace Arbera i Smitha, a także biotechnologia, mikrochirurgia i inne. Miarą postępu w badaniach przyrodniczych są zmiany, którym podlegało jedno z podstawowych narzędzi badawczych w biologii – mikroskop. Obecnie jest już wiele urządzeń służących do badań i odkrywania coraz to nowych faktów dotyczących biologii, choć stoi ona obecnie na wysokim poziomie, co dzień dowiadujemy się o różnych ciekawych aspektach tej dziedziny nauki.

Ucieczka z labiryntu

W powszechnych projektach labiryntów jest pewna luka, dzięki której bardzo łatwo można wydostać się z każdego labiryntu, jednakże nie jest to najlepsza metoda. Może ona zaprowadzić każdego uwięzionego w labiryncie do wyjścia, a jest to mianowicie metoda „jednej ręki”. Idąc ciągle w jednym kierunku, nie zmieniając strony, w którą osoba skręca, można dojść do wyjścia. Chociaż jest to sposób niewątpliwie skuteczny, to jednak nie jest on najlepszym, jaki można obrać, ponieważ zajmuje zazwyczaj bardzo dużo czasu. Istnieje też metoda, która polegać ma na tym, że zawsze, gdy dochodzimy do rozgałęzienia, wybieramy dowolne wyjście. Jeżeli napotkamy ślepą ścianę, zawracamy. Jeżeli natomiast dojdziemy ponownie do tego samego rozgałęzienia, wybieramy drogę, którą wcześniej nie podążaliśmy. Jeżeli natomiast dojdziemy ponownie do tego samego rozgałęzienia, wybieramy jeszcze inną drogę, aż d skutku. Jeżeli nie zdublujemy jakiejś drogi, wtedy na pewno uda się wyjść z labiryntu. Na początku XX wieku amerykańscy wojskowi zaczęli opracowywać pewien algorytm, który miał być bezbłędnym sposobem wyjścia z labiryntu. Kiedy naukowcy skończyli swoje badania okazało się, że jest to identyczna metoda, która została podana powyżej.

Judaizm

W Izraelu rozwinęła się nowa monoteistyczna religia, zwana judaizmem. Powstała ona w II tysiącleciu p.n.e. Jest religią narodową. Świętą księgą judaizmu jest Biblia- jej Stary Testament, który został spisany w trzech językach: aramejskim, hebrajskim a także po części po grecku. Jest on podzielony na trzy części: Torę (Pięcioksiąg), Prorocy oraz Hagiografy (Księga Psalmów). Judaizm wzoruje się jeszcze inną księgą, zwaną Talmud. Zawiera ona przepisy religijne oraz prawa. Wyznawcy judaizmu czczą jednego boga Jahwe. Jednym z najważniejszych świąt Judaizmu jest Pascha, która jest świętem zbierania jęczmienia, choć wcześniej wiązała się ze strzyżeniem owiec. Innym Swiętem jest Świeto Szałasów, czyli czas zbierania winogron- winobranie. Święto to obchodzono na jesieni. Wyznawcy judaizmu odbywają także raz w tygodniu szabat. Polegał on na poświęceniu swojego całego czasu wyłącznie na modlitwie i wypoczynku. Warto również wspomnieć o Jom Kippurze, czyli święta którego celem jest pokuta oraz żal i przebłaganie za swoje grzechy.

Imperium

Imperium Rzymskie w wczesnych czasach swojego rozwoju już wtedy przykładano nacisk na strój a co za tym idzie również na bieliznę . Bielizna za czasów imperium Rzymskiego była nierozłącznym elementem stroju Rzymianina, trzeba tu zaznaczyć że mieszkańcy imperium kładli ogromny nacisk na higienę osobistą a pojęcie wstydu może i miało troszkę inne znaczenie niż dzisiaj ale także nie pokazywano się tam tak jak natura nas stworzyła. Co ciekawe w rzeźbach które pochodzą właśnie z okresu imperium Rzymskiego, a nawet twórców którzy byli mieszkańcami imperium tworzyli różne postacie lecz bez jakiegokolwiek okrycia, to samo tyczyło się malarzy. Można jednak stwierdzić że na co dzień chodzono jednak w ubraniu który zasłaniał niektóre części ciała i to dość skutecznie. Można się o tym przekonać w niektórych muzeach na przykład w samym Rzymie gdzie można podziwiać autentyczny strój ówczesnego żołnierza imperium Rzymskiego co jest bardzo ciekawym doświadczeniem.

Start

W początkach cywilizacyjnych, gdy człowiek zakładał pierwsze osady i pierwsze większe miasta, nie przykładano zbyt wielkiej wagi do bielizny a nawet do ubioru ogólnego. Strój wtedy nie miał znaczenia, ludzie chodzili w tym co dawała im natura czyli w skórach zwierząt i tym podobne, wtedy nawet nie myślano aby stworzyć coś takiego jak bielizna. Po pewnym czasie, już w późniejszej starożytności, przykładowo w starożytnym Egipcie zaczęto już przykładać wagę do ubioru, szczególnie ludzie bogaci i z wysokiej pozycji społecznej, chłopi również przykładali wagę do stroju ale nie pozwalano im zbyt gustownie się ubierać . Bielizna w starożytnym Egipcie znalazła swoje miejsce, wyglądała ona dość komicznie bowiem przypominała swoim kształtem i sposobem zakładania pieluchę , kobiety zaś nie miały osobnego okrycia na piersi, jedynie na krocze. Tak więc można powiedzieć że dopiero w późnej starożytności bielizna znalazła swoje miejsce w życiu codziennym

XX wiek

Na początku dwudziestego wieku mężczyźni zaczęli nosić bieliznę bardziej dopasowaną a dzięki temu wygodniejszą. Kalesony stały się wygodne i funkcjonalne. Dalszym krokiem było wprowadzenie męskich slipek. Miały one przód w kształcie litery Y. Slipki te w tym czasie były zapinane na guziki. Następnym krokiem w kierunku poprawy wygody był moment gdy wynaleziono gumkę. Gumka spowodowała, że slipki z czasem zaczęły przybierać kształt obecnych bokserek. W latach dziewięćdziesiątych nastała już całkowita rewolucja wyglądu męskich niewymownych. Lata dziewięćdziesiąte to czas męskich stringów. Początkowo to był hit ale z czasem mężczyźni przekonali się, że w stringach najlepiej wyglądają kobiety. Obecnie noszą je tylko niektórzy jako bieliznę codzienną. Najczęściej jest ubierana na tak zwane „rozbierane randki” gdzie pełnią rolę bielizny erotycznej. Obecnie mężczyźni mają do wyboru bardzo szeroki wachlarz różnego typu, koloru, kształtu męskiej bielizny. Bokserki, slipy, majtki, stringi do wyboru do koloru. Można wybierać i zawsze czuć się komfortowo.

Oświecenie

Oświecenie to powrót do mentalności człowieka mocnego i trwałego, człowiek na nowo zaczął wierzyć we własne możliwości i nie bał się świata, nauka i technika na nowo zaczęła się diametralnie rozwijać , także stroje były całkiem inne niż w innych epokach, były one bogate ale największą uwagę można było zwrócić na wygląd człowieka, na jego fryzurę i tak dalej. Bielizna oczywiście też stała się zupełnie inna, bogatsza i zakrywająca więcej niż zwykle bowiem cnota w tamtych czasach była ważną wartością . Oświecenie sprzyjało rozwojowi strojów a co za tym idzie bielizny. Co ciekawe przykładano też coraz większą wagę dla bielizny i higieny osobistej, dla niektórych stało się to najważniejsze ale oczywiście można było spotkać się z zacofaniem i z obskurnymi strojami nie mówiąc już o bieliźnie i tak dalej. Tak więc oświecenie to powrót do czasów świetności człowieka i jego potęgi co wpłynęło pozytywnie na stosunek co do bielizny.

Polska Złotego wieku

W XVI w dochodzi do rozkwitu w średniowiecznej Polsce. Rozwijały się głównie tereny wzdłuż Wisły oraz miasta portowe. Było to związane z handlem morskim. Dzięki ówczesnemu systemowi Polska była największym eksporterem zboża w całej Europie. Dało to duże zyski i wzbogaciło kraj. Pod względem religii Polska była krajem tolerancyjnym, tzw. kraj bez stosów. Każdy mógł bez obaw wyznawać własną religię (w innych krajach ówczesnej Europy dochodziło nawet do krwawych wojen domowych związanych z powstaniem nowych odłamów kościoła chrześcijańskiego podczas reformacji). W tym wieku w Polsce rozkwitał również renesans. Rozwijały się nauka, literatura. Kładziono nacisk na edukację (przykładem może być Uniwersytet w Krakowie, który w tamtych czasach prezentował najwyższy europejski poziom.) W literaturze zaistniał po raz pierwszy język polski. Do najwybitniejszych Polskich pisarzy Złotego wieku zalicza się Mikołaja Reja, Jana Kochanowskiego, Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego. Renesans zostawił swój ślad także w architekturze. Przykładem może być krakowski Zamek Wawelski czy sukiennice. Ponadto w XVI w dynasta Jagiellonów, panująca w państwie polskim była największą dynastią w Europie.

Minusy nauki języków obcych?

„Nauka języków niekorzystna? Co za bzdura!” – zakrzyknęło by z oburzeniem wiele osób. Tymczasem, choć może trudno w to uwierzyć, istnieje spora grupa ludzi, która obawia się wielu zagrożeń, wynikających z nadmiernego celebrowania języków obcych. Często są to osoby starsze, które po prostu mają obawy, związane z szybkością zmian zachodzących wokół nich. Takie osoby wolałyby żyć w spokoju w swoim kraju i nie zajmować się sprawami świata. Jest to całkiem normalne zjawisko w pewnym wieku. Niektórzy natomiast obawiają się, że zbytnia popularyzacja języka angielskiego może niszczyć nasz rodzimy język, i wypierać naszą kulturę. Zarzucają oni młodym ludziom zbyt częste używanie zwrotów zapożyczonych z języków obcych, choć często słowa te można wypowiedzieć po polsku. Także w pracy coraz częściej tworzy się dziwne słowa, obcego pochodzenia, na okreslenie poszczególnych stanowisk, czy działów pracy. To zjawisko denerwuje miłośników naszego języka i osoby przeciwne globalizacji. Nie możemy jednoznacznie odrzucać zapożyczeń – w wielu wypadkach są dużym ułatwieniem. Ale nie nadużywajmy ich, gdy nie jest to konieczne. Szanujmy nasz ojczysty język.

Sparta

Sparta była miastem-państwem leżącym w południowej części Półwyspu Peloponeskiego, na terenach Lakonii. Ludność Sparty składała się głównie z periojków, czyli osób wolnych nie mających wpływu na politykę państwa. Innągrupą społeczną byli heloci, czyli chłopi zajmujący się uprawą ziemi. Stanowili 50% mieszkańców Sparty. Nie posiadali także własnych praw. Zas najbardziej uprzywilejowani byli Spartiaci, którzy stanowili jedynie 2-3% Całej ludności. Tylko oni posiadali pełnię praw obywatelskich, decydowali o sprawach państwa, tylko oni odbywali służbę wojskową, która była ich podstawowym obowiązkiem. Do służby brano już nawet chłopców w wieku siedmiu lat. Na czele Sparty stało dwóch królów. Jeden z nich zajmował się religią, zaś drugi stawał na czele armii. Podlegało im 28Gerontów.Razem tworzyli oni geruzję. Wszystkie decyzje podejmowało Zgromadzenie Narodowe, nazywane inaczej apellą. W jej skład wchodzili Spartiaci posiadający pełnię praw obywatelskich. Ponadto w Sparcie działali eforowie, czyli urzędnicy wybierani na okres jednego roku.

Źródła

Dane naukowe czerpiemy z różnych źródeł. Podstawowym źródłem wszelkich danych naukowych są obserwacje i doświadczenia (eksperymenty) naukowe. Aby były rzetelne, muszą być prowadzone skrupulatnie, w sposób kontrolowany i nietendencyjny. Powinna też istnieć możliwość ich powtarzania. Obserwacje, będące podstawą wszelkiego poznania, odbywają się bez ingerencji obserwatora w przebieg zjawiska czy procesu. Doświadczenia natomiast polegają na celowym wywołaniu określonego zjawiska ( w warunkach laboratoryjnych, sztucznie stworzonych przez eksperymentatora ). Wyniki otrzymane dzięki zastosowaniu metod naukowych poddaje się następnie wnikliwej analizie i na podstawie wyciągniętych wniosków formułuje się hipotezę naukową. Hipoteza to „naukowe przypuszczenie”, które jest próbą wyjaśnienia natury zaobserwowanych zjawisk lub zależności. Jeśli hipotezę potwierdzą liczne obserwacje i doświadczenie przeprowadzone niezależnie od siebie w ośrodkach naukowych na całym świecie, może ona się stać teorią naukową.

Izrael

Izrael to państwo, które położone jest w północnej Afryce w basenie Morza Śródziemnego. Pierwszym królem Izraela był Saul, a później Dawid, który zdobył Jerozolimę i uczynił ją stolicą państwa. Dawid panował w latach około 1000-965 p.n.e. Ponadto Dawid rozszerzył jeszcze granice Izraela a także podporządkował sobie Damaszek. Kolejnym królem był Salomon, syn Dawida. Panował on od 965 do 932 r. p.n.e. Nadal umacniał politykę państwa. W celu łatwiejszego zarządzania państwem podzielił Izrael na dwanaście okręgów. Za jego panowania całe państwo kwitło: rozwijał się handel, budowano kopalnie itp. Czasie rządów Salomona zbudowano również świątynię w Jerozolimie około 960 r. p.n.e. Była ona od tego czasu miejscem, gdzie przechowywano Arkę Przymierza oraz Dekalog. Jednak po śmierci Salomona w Izraelu pojawiły się konflikty. Mieszkańcy byli niezadowoleni między innymi ze zwiększania danin, udziału w pracach publicznych. Konsekwencją tych problemów był rozpad Państwa na dwa królestwa: na Judę, która leżała na południu Palestyny. Drugim królestwem był zaś Izrael położony na północy, który przetrwał do 721r. p.n.e.

„Koniec wieku XIX” – ciąg dalszy

Modlitwa również nie jest uniwersalnym środkiem do osiągnięcia szczęścia, a to z prostego powodu – poprzez patrzenie na zło świata niewielu już wierzy w Boga i Bożą Opatrzność. Wzgarda jest wg Tetmajera sposobem dla głupców, którzy gardzą tym, z czym nie potrafią sobie poradzić, co jest dla nich zbyt ciężkim brzemieniem do uniesienia. Rozpacz prowadziłaby tylko do samobójstwa, które pokazuje słabość jednostki, która nie potrafiła obronić się przed złem ją oataczającym. Walka ze światem jes porównana do walki mrówki z pociągiem – jest to walka ze z óry wiadomym wynikiem – człowiek nie może wygrać z życiem. Rezygnacja też jest według autora nietrafionym sposobem, ponieważ nie umniejszy cierpień. Wiara w życie po życiu jest nieewna, nie ma dowodów na jej istnienie, dlatego nie można sie opierać tylko na niej. Korzystanie z życia również nie da czlowiekowi pełni szczęścia, ponieważ ludzie zawsze pragną czegoś nowego, zawsze znajdują sobie nowe cele. Ostatnia zwrotka przynosi pytanie: „Cóż więc jest?” – autor pyta o sposób na życie, o sposób obrony przed złem tego świata człowieka końca wieku, więc również siebie samego. Niestety odpowiedzi na to pytanie, nie zna żaden z ludzi. Podmiot liryczny wypowida się w wierszu w imieniu całej ludzkości, jest reprezentantem pokolenia końca wieku, myslicielem, który szuka odpowiedzi na zasadnicze pytanie „Jak żyć, by być szczęśliwym?”. Dochodzi jednak do wniosku, że zło jest wszędzie, że szczelnie otacza człowieka, który nie może nic z tym zrobić, jest bezsilny, co pogłębia jego poczucie bezsensu.

Starożytność

Biologia to nauka, która rozwijała się już od czasów starożytnych. W starożytności i średniowieczu wciąż gromadzono informacje o roślinach i zwierzętach. Nadal zwracano uwagę na organizmy pożyteczne dla człowieka i niebezpieczne. Właśnie wtedy zaczęto spisywać i podejmowano pierwsze próby ich klasyfikacji. W czasach starożytnych powstały podwaliny naukowego sposobu poznawania otaczającego świata. Na przełomie V i IV w.p.n.e. Żył Hipokrates. Ten wybitny lekarz i uczony z Kos w starożytnej Gracji – uważany jest za ojca europejskiej medycyny. Hipokrates określił między innymi, czym jest etyka zawodu lekarza. Do dziś studenci kończący akademię medyczną składają słynną „przysięgę Hipokratesa”, określa ona etykę zawodu lekarza. W IV w.p.n.e. Arystoteles ze Stragiry (najbardziej wszechstronny myśliciel i uczony starożytności) opracował pierwszy system klasyfikacji roślin i zwierząt. Rozwinął w nim zasadę współzależności (korelacji) budowy i funkcji poszczególnych części ciała. W II w.p.n.e. W Rzymie działał Galen (po Hipokratesie najwybitniejszy lekarz tamtych czasów). Stworzył podstawy anatomii i fizjologii człowieka oraz zwierząt.

Język – teoria a praktyka.

W tej sytuacji przysłowie „Łatwo pomyśleć, powiedzieć trudniej” sprawdza się doskonale. Nasza teoretyczna wiedza nie jest nic warta, jeżeli nie umiemy wykorzystać jej w praktyce. Stąd taki duży nacisk kładzie się dzisiaj na przykład na egzaminach, takich jak matura, na umiejętności słuchania ze zrozumieniem, redagowania własnego tekstu, czytania, mówienia. Podobne zadania znajdziemy na egzaminach typu FCE, czy CAE. Na maturze naprawdę stosunkowo niewiele miejsca poświęcone jest sprawdzaniu wyuczanej wiedzy gramatycznej, o wiele mniej, niż na testach parę lat temu. Wszystko to po to, aby młodzi ludzie umieli naprawdę porozumieć się z osobą mówiącą po angielsku. Na szczęście, młodzi ludzie mają z tym coraz mniej problemów. Język angielski jest modny. Większość idoli nastolatków śpiewa w tym języku, więc słuchając swych ulubionych gwiazd przyswajają sporo słówek. Poza tym, poznają wiele osób innych narodowości: częściej wyjeżdżają za granice z rodziną, czy na obozy językowe. Spotykają też takie osoby w szkołach, klubach i innych miejscach, w których spędzają czas wolny od zajęć. To bardzo optymistyczne, że młodzież nie ma problemów i lubi języki obce – buduje to komunikację między różnymi krajami i przynosi obustronne korzyści.

Renesans

Renesans to epoka która jest całkiem inna od poprzednich, człowiek nie boi się już świata i chce go odkrywać , wierzy we własne możliwości i nie jest już tak Bogobojny jak niegdyś . Strój człowieka renesansu także diametralnie się zmienił , zwrócono uwagę na estetyczność stroju i co najważniejsze w życie już na dobre weszła bielizna, która stanowiła osobną część stroju, co oczywiście jest bardzo ważne. Strój kobiety był bardzo bogaty w różne ozdobniki, również bielizna nie była zwykła a bardzo rozbudowana i niezwykła. Mężczyzna miał za to bardzo bogaty strój ale bielizna była „zwykła” . Światopogląd człowieka zmieniał się wraz ze strojem, stąd tak dużo zmian w bieliźnie co oczywiście jest bardzo ciekawą kwestią . Tak więc renesans to przełomowa epoka nie tylko dla człowieka ale także dla wyglądu i światopoglądu, można powiedzieć że dopiero w renesansie zaczyna istnieć termin „bielizna” i jej zastosowanie w życiu codziennym.

Atomowe wybuchy

To będzie pewnym zaskoczeniem, bo prawda jest taka, że byłby to nieduży obszar, a na pewno nie tak duży, jak można by szacować. Na całym świecie jest około piętnaście tysięcy bomb atomowych (!!!), a ich wspólna siła wybuchu wynosić będzie blisko dziesięciu tysiącom megatonom. Tylko jeden okręt podwodny o nazwie „Trident” ma zdolność niszczenia dziesięć razy większą niż wszystkie bomby razem wzięte, które zdetonowano podczas Drugiej Wojny Światowej.Jednak faktem jest, że aby zmienić topografię naszej planety, potrzeba do tego naprawdę nadprzyrodzonych, nadnaturalnych sił. Dokonać tego już szybciej mogą wulkany, których wybuchy są jeszcze bardziej potężne niż jakakolwiek bomba wybudowana przez człowieka. Była taka sytuacja w 1883 roku, kiedy wybuch wulkan na wyspie Krakatau w Indonezji. Huk eksplozji był słyszany nawet pięć tysięcy kilometrów dalej, na samym Madagaskarze. A jeszcze gwałtowniejsze są zderzenia meteorytów i asteroid. Ten, przykładowo, który zabił dinozaury, miał siłą równą dziesięciu milionów bomb wodorowych. Tak więc prędzej Ziemia sama wprowadzi w swojej topografii diametralne zmiany, niż człowiek.

Bizancjum

Bizancjum bez wątpienia było jednym z największych i najpotężniejszych cesarstw na świecie, ale czy przykładano wagę do stroju osobistego a co za tym idzie do bielizny ? odpowiedz brzmi tak. Co ciekawe żadne z starożytnych miast czy wielkich królestw nie miało w zwyczaju chodzić nago, ludzie szanowali siebie, jedynie niewolnicy nie mieli takiego przywileju. Mieszkańcy Bizancjum byli to ludzie bardzo wykształceni, trzeba tu zaznaczyć że Konstantynopol, czyli stolica cesarstwa to miasto przez które przechodził największy i główny szlak handlowy łączący Indie i Europe, dlatego też mieszkańcy mogli cieszyć się dobrami płynącymi zarówno z Europy jak i z Indii dlatego też mieli oni duże pojęcie o światopoglądzie ówczesnego człowieka i jak większość nosili oni nakrycia albo w postaci ubrań albo w postaci osobnych materiałów na okrycie tego co dziś my okrywamy i nazywamy to miejscami intymnymi, wtedy nie myślano o tym w ten sposób.

Funkcjonalność laptopa

Jeszcze nie tak dawno komputera można było używać tylko w domu. Potężnej budowy szeroki monitor, ciężka jednostka centralna i klawiatura, której wiecznie poskręcany kabel plątał się pod nogami, zajmowały znaczną część biurka. Jednak nauka i technika wciąż idą na przód i już od jakiegoś czasu, komputer stacjonarny znalazł sobie godnego przeciwnika, czy może po prostu alternatywę. Mowa oczywiście o laptopie. Biznesmeni, handlowcy, studenci, uczniowie, blogerzy, a nawet zapracowane matki zajmujące się dziećmi i domem – wszyscy, którzy potrzebują szybkiego dostępu do Internetu, używają go praktycznie codziennie. Laptop posiada liczne zalety, wśród których najważniejszą jest jego mobilność. Można go wziąć ze sobą praktycznie wszędzie. Potrzeba jedynie zasilacza i gniazdka, by móc go podłączyć i korzystać z jego zasobów.

W przypadku braku możliwości podłączenia urządzenia do prądu, zawsze pozostaje niezawodna bateria, która pozwala na korzystanie z niego nawet przez trzy godziny.

Drugą zaletą laptopa jest jego waga. Przeciętny laptop waży w granicach 2 – 3 kg, więc bez problemów może zostać spakowany do specjalnie zaprojektowanej dla niego torby, czy nawet plecaka i wzięty ze sobą. Z tego powodu jest tak popularny wśród biznesmenów, którzy korzystają z niego na konferencjach, przygotowując prezentacje multimedialne czy podczas podróży służbowych. Furorę robi również wśród studentów, którzy dawno już porzucili notowanie w zwyczajnych zeszytach na rzecz robienia notatek w laptopie.

Warto też wspomnieć o nowoczesnych akcesoriach, które laptop posiada. Oprócz kilku standardowych wejść USB, urządzenie może mieć wbudowany również czytnik kart pamięci, nagrywarkę CD/DVD, wysokiej jakości kamerę, a także wi-fi, dzięki któremu możemy połączyć się z bezprzewodowym Internetem bez potrzeby kupowania modemu czy routera.  Na koniec warto też wspomnieć o korzystaniu z myszki. W przeciwieństwie do komputera stacjonarnego, laptop jej nie potrzebuje, ponieważ ma wbudowany funkcjonalny touchpad.

Komputer stacjonarny czy laptop?

Współczesna technologia pozwala nam dostęp do wielu urządzeń elektrycznych, które ułatwiają życie codziennie. Wśród nich jedną z najwyższych pozycji zajmują komputery, których każdy z nas używa na porządku dziennych – do pracy, szkoły, czy dla rozrywki. I prawdopodobnie niejedna osoba zastanawiała się, co tak naprawdę jest korzystniejsze: zakup i użytkowanie komputera stacjonarnego, czy laptopa? Odpowiedź nie należy do najłatwiejszych, bo oba urządzenia posiadają zarówno wady, jak i zalety.

Podstawową różnicą między komputerem stacjonarnym a laptopem, jest rozmiar. Potężne gabaryty tego pierwszego z pewnością działają na jego niekorzyść. Jest ciężki, składa się z licznych elementów i można z niego korzystać praktycznie tylko w jednym miejscu – przy biurku. Laptop zaś jest urządzeniem bardzo mobilnym. Nie stanowi żadnego problemu spakowanie go do torby i zabranie go ze sobą wszędzie, ponieważ jest niewielkich rozmiarów i waży zdecydowanie mniej niż standardowy komputer. Poza tym można z niego korzystać bez podłączenia do prądu, ponieważ funkcjonalna bateria pozwala na ok. 2 godzin pracy bez zasilacza.

Z drugiej jednak strony, jeżeli komuś zależy na dobrym i wydajnym sprzęcie, który będzie funkcjonował bez szwanku przez wiele lat, ten powinien wybrać komputer stacjonarny. Można zakupić dużo lepsze urządzenie, o zdecydowanie lepszych parametrach i mocy, wydając mniej pieniędzy niż na laptopa. Jest to bardzo dobra inwestycja. Komputer stacjonarny zawsze można naprawić, rozbudować, czy wymienić podzespoły na lepsze. Gdy żywot laptopa dobiega końca, użytkownik niewiele może z tym począć. Komputer stacjonarny zaś, jeśli tylko posiada się trochę środków pieniężnych w budżecie, może odżyć i działać przez następne lata jak zupełnie nowe urządzenie.

Warto więc zadać sobie przed zakupem podstawowe pytanie – do czego jest mi potrzebny komputer? Odpowiedź na nie pozwoli podjąć decyzję, czy w naszym przypadku lepiej sprawdzi się laptop, czy urządzenie stacjonarne.